Pages

RSS

Welcome to my Blog
Hope you enjoy reading.

Thursday, May 27, 2010

Bajet renovate rumah

Ini adalah entry tertangguh...so korang layan jelah ek...hehe..

Salam to all, seperti yang dijanjikan, skang ni tgh mood mengupdate...saya citer sket ttg bajet renovate umah saya...huhu pening tau nak kena pk itu ini...cari quotation bagai...kontraktor mane yang best, murah dan ble siap dlm masa yg saya tetapkan...setelah ditimbang baik buruk...saya pun hired la kontraktor nih...harga yg sgt reasonable dgn kualiti yang standing (base on previous project dia lah..). kontraktor ni melayu bumi...dan bos dia pompuan gitew...
Opps, gambar2 sblm renovate ader kat hpone sumi...makanya saya malas nk uplod...haha. so saya start dgn dapur dulu ek..

..............................................................
Umah saya tuh mmg dah siap extend kat bhgn belakang...maksudnya ader dapur basah dahla...cuma kitchen kabinet tuh dah lame tak shantek...makanya decide utk buat baru...so anggaran bajet dan gambar renovate bhgn dapur seperti di bawah...




tuh saya buat konkrit table bentuk L-Shape...buh tiles kat dinding...dan tinggikan tingkap dari sink...takdela tingkap basah kena air...kalo nak pakai langsir ke, roman blind ke senang sket...tp yg tak bestnya sbb sy pendek terpaksala menjengkek kalo nk buka tingkap...huhu...

bajet:

konkrit table + mozek dinding RM1900++
Kitchen kabinet RM3000++

................................................

kAT bawah ni plak ruang luar di bhgn dapur...juga telah siap di semen...so saya juat buat atapnya supaya senangla nk kenduri kendara. tingkap tuh tingkap satu2nya bilik kat bawah...
total kos buat atap: upah RM200 je sbb guna lebih atap porch...





.................................................................


So, inilah hasil keseluruhan dapur saya setelah siap renovate dan disusun barang...


dapur basah yang direnovate

dapur kering yang sedia ada tp di touch up sket2



.................................................................


Ni plak adalah hall saya...feature wall saya color merah...wall lain2 tuh color barley white...sumer cat sy pakai ici dulux, pearl glow...oh ye, pintu sliding door tuh saya ubah jadi tingkap cermin... malas r nk sliding2, pesyen lame dan boring...so tukar tingkap ok...meh layan gambar...






bajet
hehe kos cat dan upah luar dalam+feature wall bagai RM6000
ubah sliding door jadi tingkap...nanti update
wiring satu umah (LUAR DALAM) RM2300
lampu kipas bagai RM 1000
.......................................................................


ok setel hall, meh pegi porch plak...asalnya porch ni bole parking satu kete je spy tak kena ujan, sbb ader tiang yang nyibuk kat tgh...oleh sbb sakit mata memandang...so, saya decide utk buat sume blk...buat atap, plaster ceiling dan juga tiles...juga buang rumah sampah dan bina peti pos....so layan gambar







bajet:

atap+plaster ceiling+peti surat+tiles+ubah dan bina RM12000
pagar wrought iron+auto gate RM4000
grill pintu dan tingkap wrought iron+buat atap dan tembok besi untuk ampaian bilik no 2 (ataS dapur basah) RM1000
nanti update lagi kalo ader tertonggal

------------------------------------------------

nih ruang2 lain

ruang makan

------------------------

ruang tamu atas


--------------------------------

bilik2

1. bilik bawah




2) bilik utama (atas)



3) bilik aqin (atas)





4)bilik no 2 (atas)

malas amik gambar...kalo rajin nanti update. hiks

---------------------------------
ruang kat tangga


ok dah tu jer...kalo rajin nanti saya tambah ape yg patut...muahahah
sape nk try minta quotation kat kontraktor tuh nak amik no dia...012-3226065 cik Nila
lalala

0 comments: