Pages

RSS

Welcome to my Blog
Hope you enjoy reading.

Wednesday, October 21, 2009

AL-FATIHAH

Salam...sekadar coretan ringkas di pagi hari.

Salam takziah buat keluarga Acik Dom (datuk saudara merangkap jiran sebelah). Semoga kalian sabar dan tenang dalam menghadapi dugaan. Sesungguhnya janji Allah itu pasti dan tidakkan terlewat walau sesaat.

Pagi ahad, 8 am:

Deringan telefon mengejutkan lena kami sekeluarga.

Ucu: Ja...(sambil nangis esak?) acik dom dah tak de...
Aku: Ha.....(terkejut dan tidak percaya)...

10 am...

Setelah terkenang kenang sambil mengesat lelehan air mata

Aku: Bi...jom blk kg
Sumi: ok...call Aus skali (adikku di ukm)

Pukul 12 kami bertolak dari kl ke ipoh...

Sesampai di Ipoh, dalam kul 3...Acik Dom sudah selamat dikebumikan (mulanya acu ku beritahu kebumi lepas asar...tapi...). Tak sempat ku menatap wajahnya buat kali terakhir...sungguhpun terkilan namun ku tetap bersyukur kerana dapat memberi sedikit kekuatan pada ahli keluarganya.

Ya, Acik dom adalah seorg yang peramah, baik hati dan selalu membuat kelakar...banyak jugalah kenangan kami sekeluarga bersamanya. Paling tak dapat dilupakan adalah jasanya yang banyak membantu keluargaku terutama dalam menghantar mummyku yang sakit ke hospital.
Pemergiannya memang tak diduga. Dalam usia muda yang belumpun menjangkau 50 an...dia dipanggil untuk mengadap Allah. Dan pemergiannya menurut kata Dr adalah disebabkan lemah jantung...

Sungguh dia seorg yang sihat sebelum ini. kali terakhir aku bertemu dan bergurau dengannya adalah pada aidilfitri yang kedua...sungguh dia sangat gembira tatakala menerima duit raya dariku (pemberian pertamaku...maklumlah baru kerja). Dan, tak kusangka pemberian itu adalah yang pertama dan terakhir buatnya.

Ya kalian...mengembirakan orang tua selagi ada hayatnya adalah perkara yang mampu menenangkan jiwa kita. dan, kerana itu jugalah hatiku cukup tersentuh dengan kehilangannya...

Semoga roh Acik Dom dirahmati Allah...
Al-fatihah

0 comments: