Pages

RSS

Welcome to my Blog
Hope you enjoy reading.

Monday, September 27, 2010

Adik beradik sedara mare

Salam to all.

hem, walaupun banyk cerita yang nak disampaikan tapi...hanya sket shj yg sempat di update...kisah raya, percutian di langkawi, dan macm2 lagilah yang semuanya hanya update dalam kepala je...dasar pemalas. hiks.

tapi arini tetiba aura menulis dtg semula. sebab apa ek? sebab nk mengomel tentang perasaan dan pendapat peribadi tentang adik beradik dan sedara mara...hehe

korang semua ada adik beradik dan sedara mara kan? ha, camna perhubungan korang dgn mereka? baik? suam2 kuku atau pedas2 cili? bukan apa, saya lihat adik beradik dan sedara mara zaman skangni dah tak macam dulu...tiada sifat ingin tolong menolong dan bergotong raya...datang atau dekat dgn kita waktu senang je...waktu susah tak pernah ingat nak tolong. kadangkala, bila difikir2 balik kawan2 atau jiran lebih banyak yg membantu. nak kata adik beradik atau sedara mara tu duduk jauh, hem jauhla sangat.

tapi alhamdulillah, adik beradik saya masih berpegang pada prinsip lama...tolong menolong. walaupun kami masa kecil jarang duduk sebumbung...masuk asrama dan sebagainya. thanks to huda yang sanggup dtg dari klang tolong akak masa jamuan smlm. pada hid dan tim juga, kawan yg slalu dtg awal tolong2 saya jika ada jamuan. saya orang ipoh, so semua sedara mara dan adik2 yg lain sumer di ipoh. emak saya mmg tak sihat dan dijaga oleh makcik saya...so, saya mmg tak terkilan langsungla kalau mereka tak dpat datang hadir atau menolong. tapi yang pasti jika ada event yg mmg penting seperti hari graduation, mereka mmg sentiasa hadir memberikan sokongan. ibu saya yg tidak sihat pun akan sanggup turun kl dan berada sama2 disisi. oleh sebab itu, saya mmg tidak pernah dan tidak mahu berkira dgn mereka. adik saya yg lelaki juga mmg senang menghulurkan bantuan jika diminta...selalu tolong saya basuh baju dan periuk mangkuk hehe...thanks aus. nanti aus kawin akak tolobg ek. oleh itu saya doakan keakraban hubungan ini berkekalan. mungkin ini semua hasil didikan mummy/ibu/emak saya yg sentiasa ingatkan kami supaya sentiasalah tolong menolong satu sama lain. thanks mummy...

hem tapi...saya slalu kesiankan sesetengah orang tuh. adik beradik walaupun duduk sekangkang kera...duduk sebumbung bertahun lamanya...tapi tidak pernah sepakat dan tolong menolong... bkn setakat majlis2 kecil seperti openhouse, kenduri selamat...tapi kenduri penting macam perkahwinan pun mereka buat tak peduli...bukanla mengharap pertolongan dari segi kewangan yg secara nyata mmg "tak dapatla" org kata...cuma, hulurkanla keperihatinan korang tu sbg kakak adik dan sbgnya...tolong2 la apa yg patut...takkan tak paham2... tau isi perut dan senang diri sendiri je bak kata seorng kawan saya nih...

dan ramai org2 dah kawin beri alasan anak kecil yg pada saya tak masuk akal langsung alasan tersebut. hei, satu family kan ader ayah dan mak, bglah salah sorang pegang anak dan sorng lagi tolongla apa yg patut...contoh macm mak yang saya...walaupun ank kecil berderet 4 orang...tapi bila ada kenduri kendara...siap sinsing lengan basuh periuk bagai...thanks makyang...

hem itulah, setengah orang nih tak tau nak pikir langsung...adik beradik pun takle nak sepakat. bila dengar rintihan seseorang nih...mmg tetiba membuatkan saya geram...korang tau tak knp sesetengah oranghidup dia selalu susah dan tak cukup duit? jawapannya sebab mungkin dia tuh mmg kedekut...kedekut tak semestinya dari segi duit malah mungkin juga tenaga dan sensitiviti sebagai satu keluarga.

saya kagum dgn family kawan saya...walaupun adik beradik diorang 13 orang...duk terpisah jauh...tapi sentiasa memberi sokongan antara satu sama lain. tolong menolong dan sepakat. ntahla...zaman skang nih, susah sgt kot nk menderma tenaga...kalo dah dtg umah org tu, orang dah beri makan kadang2 siap bagi saguhati pandai2la tolong apa yg patut...hoi, korang tuh bukan orang lain tau...adik beradik dan sedara mara... ader juga yg rajin sebelum kawin...ialah takut majlis kawin dia nanti org tak tolong...tapi, lepas kawin...hem buat tak tau je pada adik beradik dia yang susah payah sblm tuh...dan...ader juga yg belum kawin pun dah tunjuk perangai malas...hoi, ko sblm kawin dah buat mcm ni...ko tgkla majlis kawin ko esok sape nk tolong...

tetiba emosi...sorryla u olls...saya mmg geram dgn org yg mcm ni...ADIK BERADIKLA BUKAN ORG LAIN...knp berkira dgn kerja rumah tapi bab mkn, lain2 laju je korang pelahap...

lagi satu...kalo korg pegi bercuti ke hape ke...belilah2 sagu hati utk mereka yg dekat hubungan dgn anda. bukanla mahal sgt...setakat coklat 50 sen satu pun org akan rasa dihargai...ini tak...selalunya asik org tu, org tu jer yg ingat...yg lain2 tuh dah ilang ingatan kot.

kalo saya la dapat adik beradik sedara mara mcm tu...tak taula...orang lain yg terkena pun saya emosi...dari sudut saya...kalo org tuh mmg baik dan tak lokek dr segi wang dan tenaga...insyaAllah selagi mampu dan ada hayat saya akan balas...dan saya tak pernah lupa jasa korang tuh. dan pada korang yg kedekut tuh...elok2 aku nak bagi, tolong dan sponsor macam2, terus ilang mood...HA LU PIKIRLA SENDIRI...

pesan mak saya (khas utk merapatkan hubungan adik beradik):

1. kalo ader kenduri...sila dtg awal tolong aper yg patut...kalo dtg lewat, sila kemas apa yg patut...lagi elok kalo korg masak pun sama2
2. kalo ader duit lebih, sedekah2 la kat yg lain dalam pelbagai bentuk...dan org yg terima tu pun balasla dalam bentuk yg tersendiri
3. kalo gi memana umah org...sesekali bawakla buah tangan jgn bwk perut jer...dan org yg terima tetamu tuh kenalah layan sebaik mungkin..hidang apa yg patut bkn buat dek je
4. kalo gi melancong...jgn lupa bli sagu hati
5. kalo ada adik beradik yg susah dr segi kewangan...yg lain2 tuh kumpullah duit sikit sorang dan beri sbg hadiah bkn utang...
6. paling penting sentiasa give and take dan saling memaafi....

so, untuk korang yang baru ade ank kecil...sila terapkan bende2 ni utk anak2 korang...kalo tak, habisla...masyarakat akan datang...adik beradik dah cam org lain...dtg mcm tetamu jer...dtg bwk perut pastu terus blk dgn muka tak de perasaan.


sekian yg tetiba emosi.

0 comments: